Nieuws

 

Herstel van jouw burn-out klachten

 

Coaching bij stress & burn-out

‘Luister naar het fluisteren van je lijf,

zodat het niet hoeft te schreeuwen!’

~ Karien Laane ~

 

 

Wat is er met me aan de hand?

Na een slechte nacht lig je na te denken over wat je allemaal te doen staat vandaag. Je wekker gaat en je wilt snel je bed uit want de to-do lijst is lang. Ineens voel je hoe uitgeput je bent, je voelt je onrustig en hebt een hoge hartslag. Je vraagt je af hoe je de dag door moet komen als je niet eens de energie hebt op te staan? Je sleept jezelf toch uit bed, zorgt voor je gezin, vergeet zelf te ontbijten, schrikt van een glas dat hard op tafel wordt gezet en je sjeest naar werk. Eenmaal aangekomen blijkt dat je te laat bent en kom je er achter dat je op een andere locatie had moeten zijn. Je baalt van jezelf want dit is niks voor jou … wat is er toch aan de hand?

 

Symptomen burn-out

Spanning of stress ervaart iedereen regelmatig. Een beetje stress is ook helemaal niet verkeerd, het kan je zelfs helpen om beter te presteren op werk, ervoor zorgen dat je alert bent in het verkeer en thuis de boel draaiende blijft. Neem je echter langdurig te veel hooi op je vork zonder voldoende op te laden? Of voel je je continu opgejaagd? Dan kan je op den duur uit balans raken, het gevoel hebben de grip te verliezen en weinig energie te hebben. Overspannenheid of burn-out liggen op de loer.

 

Je kunt (over)spannenheid (in een langdurig stadium spreken we van burn-out) niet zelf diagnosticeren; daarvoor kun je terecht bij jouw huisarts. Wel kun je nagaan of er signalen zijn die daar aan doen denken. Het gaat om meerdere van de volgende klachten zoals:

 

  • Moeheid, verstoorde of onrustige slaap
  • Prikkelbaarheid
  • Niet tegen drukte / herrie kunnen
  • Emotionele labiliteit
  • Piekeren
  • Je gejaagd voelen
  • Concentratieproblemen / vergeetachtigheid
  • Gevoel van controleverlies
  • Minder vertrouwen in je eigen functioneren
  • Lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, hoge ademhaling of hartkloppingen

 

Hoe vaak komt het voor?

Helaas komen (over)spannings- en burn-out klachten veel voor, wel bij 17% van de Nederlanders. Het kan iedereen overkomen en is niets om je voor te schamen. Wel is het belangrijk dat je actie onderneemt om de klachten en de onderliggende triggers die er zijn aan te pakken. 

 

Herstellen van een burn-out

Of je hier nu al lange tijd mee loopt, of het recent ontstaan is: Het is tijd om actie te ondernemen. Samen met de burn-out coach van Freudenberg ga je de onderliggende (stress)bronnen en niet helpende patronen onderzoeken en veranderen zodat jij je weer weerbaar voelt en balans, rust en energie ervaart. Je krijgt tools om in de toekomst keuzes te maken die goed zijn voor jou en jouw energielevel.

 

Wil je meer weten? Bekijk Coaching bij stress & burn-out voor meer informatie of neem contact met ons op voor een vrijblijvend intakegesprek.