Klantcase: Een prettige samenwerking met Alten

 

Alten, een vooraanstaand bedrijf in technische consultancy en engineering, benaderde Freudenberg voor het ontwikkelen van communicatietrainingen voor hun professionals.

 

Tijdens een gesprek vertelde de verantwoordelijke HR manager bij  Alten, ons meer over de dillemama’s die de (Young) professionals ervaren in hun communicatie met  klanten, collega’s en leidinggevenden. Benieuwd? Lees dan snel verder!

 

Alten gaf aan dat hun professionals goed in hun vak zijn. Ze kunnen vaak goed engineeren,  programmeren en bugs fixen. Wat zij echter lastig vinden is om niet in hun programmeer-werk te verzanden, zich uit te spreken of feedback te geven en klanten te overtuigen van hun aanpak bepaalde problemen op te lossen. Ze wilden de communicatie van professionals op alle niveaus, junior, medior, senior en experts naar een beter niveau tillen en dit inbedden in de Alten Academy. Te beginnen met de Young professionals (junioren).

 

Wat hebben we gedaan met de training?

Freudenberg onderzocht eerst het huidige communicatieniveau van deze Young professionals en inventariseerde daarna de doelen en resultaten van de training bij de leidinggevenden. Hieruit kwam naar voren dat de Young Professionals veelal nog over weinig zelfinzicht beschikten, moeite hadden om aan te sluiten bij andere menstypen en nog weinig kennis en ervaring hadden in het geven en ontvangen van feedback. Freudenberg ontwierp de driedaagse ‘Jump’-training, waarin deze thema’s aan de orde kwamen.

 

Freudenberg gebruikte daarbij aansprekende werkvormen en toegankelijke modellen, zoals de dierlijke temperamenten, de werk gerelateerde persoonlijk-heidsvragenlijst en de ‘Zie, denk en check’-methodiek. De trainers werden gematcht met de deelnemers om te zorgen voor aansluiting. Om de deelnemers ook te laten ervaren tijdens de training zelf werd er gewerkt met een trainingsacteur aan de hand van een eigen casus.

 

Tijdens de terugkomdag werd er verdieping aangebracht op het reeds geleerde en geoefend met eigen casuïstiek uit de werkpraktijk. HR zorgde nog voor interne intervisie bijeenkomsten om het geleerde intern  te borgen. Daarvoor heeft Freudenberg een programma gemaakt en de begeleiders opgeleid.  

 

Wat is het resultaat?

Alten is zeer tevreden over de trainingen die Freudenberg verzorgt, Inmiddels hebben er ontzettend veel Jumps plaatsgevonden en zijn de Young Professionals beter in staat zich te positioneren t.a.v. anderen en hebben zij aan overtuigingskracht gewonnen. Verder zijn de trainingen voor alle vier de niveau’s (junior, medior, senior en expert) uitgewerkt. Bovendien zijn de managers, recruiters en andere functionarissen van Alten getraind aan de hand van de gebruikte modellen, waardoor op basis van het model, van de dierlijke temperamenten een gemeenschappelijke taal is ontstaan binnen heel Alten die zorgt voor meer onderling begrip, het makkelijker feedback geven aan elkaar en de onderlinge samenwerking. Dit leidt tot tevredenere klanten en medewerkers

 

Kortom, Alten is erg tevreden over de samenwerking met Freudenberg, over de kwaliteit van de trainingsprogramma’s, de enthousiaste meedenkende trainers, maar bovenal de tevredenheid van de deelnemers en hun leidinggevenden.

 

Heb je interesse in een training? Klik op onderstaande button en vraag de informatie aan!

 

Informatie aanvraagformulier

<!-- End Google Tag Manager (noscript