Competentie: Overtuigingskracht

Iemand met de competentie overtuigingskracht kan gedrag vertonen dat erop gericht is anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met plannen, ideeën en producten.

 

Wil je wekelijks een competentie ontwikkelen? Meld je aan voor de wekelijkse competentie mail!

 

Meld je aan

Gedragsbeschrijvingen

 

  • Gebruikt aansprekende argumenten.
  • Weet argumenten op het juiste moment naar voren te brengen.
  • Weet anderen voor eigen ideeën te overtuigen.
  • Brengt voorstellen beslist en met enthousiasme naar voren.
  • Hanteert een aansprekende stijl om anderen te overtuigen.

 

‘…Dat spreekt toch voor zich?…’

Als je meestal gehoor vindt bij anderen voor je inbreng, als je ideeën doorgaans in dank worden afgenomen, als je op een effectieve en geloofwaardige manier je visie naar voren weet te brengen, met kracht of juist met behendigheid, op een slimme manier of juist door een emotioneel appèl op de ander te doen, als je in staat bent om anderen met argumenten over de streep te krijgen, als je het leuk vindt om te debatteren en anderen te overtuigen, dan beschik je over de competentie overtuigingskracht.

 

Ontwikkel- en leervragen voor overtuigingskracht

 

  • Wat kan ik doen om anderen te overtuigen zonder ze te overdonderen?
  • Hoe ga ik om met weerstand als ik anderen probeer te overtuigen van mijn idee?
  • Hoe kan ik op een gevarieerde manier in een betoog procesmatige en inhoudelijke argumenten afwisselen?
  • Hoe pas ik overtuigingskracht als competentie effectief toe in mijn werk?

 

Ontwikkeltips om iemand te overtuigen

 

Tijdens het werk

  • Vraag feedback aan een of meer collega’s. Hiervoor kun je het instrument 360 graden feedback gebruiken. Spreek van tevoren af waarop je feedback wilt krijgen. Wat gaat goed, wat kan beter?
  • Observeer mensen die van overtuigingskracht hun dagelijks werk hebben gemaakt. Kijk welke technieken ze gebruiken. Wat onderscheidt overtuigende mensen van minder overtuigende mensen?
  • Maak een lijstje van zaken die je gedaan wilt krijgen. Train jezelf in het overtuigen door deze plannen te presenteren met sterke argumenten.
  • Organiseer een discussiebijeenkomst waarin medewerkers met elkaar van gedachten wisselen over een actueel thema. Probeer je mening met duidelijke argumenten te ondersteunen.
  • Kijk de anderen aan wanneer je een betoog houdt en zorg dat je non-verbaal gedrag (bijvoorbeeld lichaamshouding) past bij je verbale gedrag. Let ook goed op de (non-) verbale reacties van anderen.

Buiten het werk

  • In een aantal trainingen komt overtuigingskracht als onderdeel aan bod. Voorbeelden van trainingen zijn: onderhandelen, leidinggeven en presentatievaardigheden.
  • Ga voor jezelf na in hoeverre je in privésituaties anderen overtuigt. Wat gaat daarin goed? Probeer te achterhalen of je dat ook in je werk kunt gebruiken.
  • Bespreek met een coach hoe je in verschillende situaties anderen kunt overtuigen van je argumenten.

Coachingstips leidinggevende

 

  • Bereid samen met een medewerker een bespreking voor waarin hij een standpunt moet verdedigen. Laat de medewerker in kaart brengen welke argumenten hij wil gebruiken en wie gevoelig zijn voor deze argumenten.
  • Bespreek samen met de medewerker mogelijke weerstanden tegen zijn idee. Op welke manieren kan hij daarmee omgaan? Daarbij is het flexibel aanpassen van zijn stijl belangrijk.
  • Observeer de medewerker en geef hem feedback op zijn manier van overtuigen. Laat eerst de medewerker aan het woord. Wat ging goed? Wat zou hij willen verbeteren? Geef als de medewerker daarom vraagt je bevindingen weer.
  • Geef een medewerker die te veel overtuigingskracht vertoont de tip om niet vaker dan twee keer zijn argument te herhalen. Laat hem in plaats daarvan een vraag stellen, zoals: ‘Wat zou je willen bereiken?’, ‘Wat houdt je tegen om met ons voorstel mee te gaan?’ of ‘Hoe kunnen we hieruit komen zonder dat een van ons duidelijk verliest?’

 

Mate van ontwikkelbaarheid van overtuigingskracht

 

Overtuigingskracht is goed te ontwikkelen. Te veel overtuigingskracht leidt echter tot weerstand en vermindert de effectiviteit. Het vinden van de juiste balans is essentieel.

 

Relatie met andere competenties

 

Overtuigingskracht heeft een relatie met interpersoonlijke sensitiviteit, organisatiesensitiviteit, mondelinge presentatie en flexibel gedrag. Heeft iemand te veel overtuigingskracht, dan kan het zijn dat iemand minder sensitief reageert. Bij weerstand ontstaat vaak de neiging juist meer te gaan overtuigen in plaats van de stijl flexibel aan te passen. Een goed inzicht in overtuigingskracht als competentie helpt bij het ontwikkelen van een effectieve communicatiestijl.