Competentie: Ontwikkelen medewerkers
Iemand met de competentie ontwikkelen van medewerkers herkent ontwikkelbehoeften, stimuleert groei en initieert of faciliteert ontwikkelingsactiviteiten, wat bijdraagt aan de professionele ontwikkeling binnen de organisatie.
Wil je wekelijks een competentie ontwikkelen? Meld je aan voor de wekelijkse competentie mail!
Gedragsbeschrijvingen
- Onderkent ontwikkelbehoeften van medewerkers.
- Zet de ontwikkeling van medewerkers in gang.
- Geeft medewerkers in het kader van hun professionele ontwikkeling regelmatig feedback.
- Stimuleert medewerkers om zich te ontwikkelen.
- Brengt medewerkers in situaties die uitdagend en leerzaam voor hen zijn.
‘…Daar ben je wel aan toe volgens mij…’
Als je als leidinggevende bereid bent om energie te steken in het verder tot ontwikkelen van de kwaliteiten van je mensen, in het verdiepen en verbreden van hun mogelijkheden, als je het belangrijk vindt om hen ruimte te geven om hun eigen ideeën uit te werken, om te groeien in hun optreden, om nieuwe ervaringen op te doen en zich verder te ontplooien, als je erop gericht bent om het beste uit je mensen te halen, dan beschik je over de competentie ontwikkelen medewerkers.
Ontwikkel- en leervragen voor ontwikkelen medewerkers
- Hoe breng ik de ontwikkelbehoeften van mijn medewerkers in kaart?
- Waarom moet ik medewerkers stimuleren om zich te ontwikkelen?
- Wat kan ik doen om samen met een medewerker een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen?
- Wat zijn uitdagende situaties voor mijn medewerkers?
- Hoe coach ik mijn medewerkers op competentieontwikkeling?
Ontwikkeltips
Tijdens het werk
- Bespreek in ontwikkelingsgesprekken met medewerkers hun wensen en mogelijkheden voor de toekomst; welke ontwikkelpunten wil de medewerker aanpakken? Leg dit samen vast in een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Koppel er de benodigde acties (aanpassingen in takenpakket, toewijzing van bepaalde projecten, coaching, training) aan. Voer regelmatig voortgangsgesprekken.
- Sluit in de verdeling van opdrachten en taken aan bij de interesses en ontwikkeling van de medewerkers. Delegeer ook taken aan medewerkers die daar iets van kunnen leren of die voor hen aantrekkelijk zijn.
- Stel de goede vragen.
- Gebruik deze gids met ontwikkeltips voor ideeën om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren.
- Vraag aan medewerkers en collega’s feedback over de manier waarop je medewerkers begeleidt bij hun ontwikkeling. Inventariseer verbeterpunten.
- Ga voor jezelf na in hoeverre je medewerkers de ruimte geeft om zich iets nieuws eigen te maken. Ontwikkelen is namelijk ook ontdekken hoe iets in elkaar zit. Het is niet altijd zinvol om voor te doen hoe het moet.
Buiten het werk
- Volg een training coachen op competentieontwikkeling, waarin het sturen en begeleiden van de ontwikkeling van medewerkers centraal staat. Ook trainingen op het gebied van gespreksvaardigheden en leidinggeven kunnen je helpen bij het ontwikkelen van deze competentie.
- Verdiep je in artikelen en boeken waarin het begeleiden van de ontwikkeling centraal staat.
- Welke coachende stijl hanteer je? Probeer te variëren in coachingsstijl.
Coachingstips leidinggevende
- Bespreek met de medewerker op welke wijze hij zijn medewerkers feedback kan geven. Ga in op de feedbackregels.
- Stimuleer de medewerker om zijn medewerkers positieve feedback te geven. Bespreek de motiverende werking van het benoemen en waarderen van resultaten.
- Bespreek met de medewerker op welke wijze hij in functioneringsgesprekken aandacht besteedt aan de ontwikkeling van medewerkers.
- Ga in op de manieren waarop een inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers vormgegeven kan worden. Geef hem tips voor een stappenplan.
- Bespreek met de medewerker op welke wijze hij kan bijdragen aan een klimaat waarin de ontwikkeling van medewerkers wordt gestimuleerd. Ga in op verschillende mogelijkheden, zoals meelopen op een andere afdeling, bijwonen van een vergadering, samenwerken met collega’s en andere mogelijkheden die in de ontwikkeltips worden beschreven.
- Leg je vragen voor aan het meldpunt coaching.
- Kijk op de site van CDP voor meer materiaal over ontwikkelingsgericht personeelsbeleid.
Mate van ontwikkelbaarheid
Het ontwikkelen van medewerkers is goed te ontwikkelen, met name het in kaart brengen van de ontwikkelbehoeften van medewerkers en het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Bij het stimuleren en begeleiden van mensen om het beste uit zichzelf naar boven te halen, speelt het feedback geven en steunen van medewerkers een sleutelrol.
Relatie met andere competenties
De competentie ontwikkelen medewerkers heeft een relatie met sensitiviteit en luisteren. Als iemand het beste uit medewerkers naar boven wil halen, is het van belang om feedback te geven en de medewerker te steunen. Als de ontwikkelbehoefte van medewerkers in kaart wordt gebracht, komt de competentie probleemanalyse goed van pas. Ook spelen ontwikkeldoelen en het formuleren van ontwikkelpunten voorbeelden hierbij een belangrijke rol.