Competentie: Motiveren

Iemand die de competentie motiveren bezit, kan anderen stimuleren tot actie en betrokkenheid om een bepaald resultaat te bereiken.

 

Wil je wekelijks een competentie ontwikkelen? Meld je aan voor de wekelijkse competentie mail!

 

Meld je aan

 

Gedragsbeschrijvingen van motiveren

 

  • Weet bij mensen de juiste snaar te raken om ze ergens voor te enthousiasmeren.
  • Krijgt mensen zo ver dat ze zich committeren.
  • Weet mensen door eigen commitment te inspireren.
  • Spreekt waardering in medewerkers uit en geeft regelmatig positieve feedback.
  • Geeft medewerkers regelmatig erkenning voor hun bijdragen.
  • Zorgt ervoor dat medewerkers zich begrijpen en verbonden voelen met de visie en missie van de organisatie.
  • Ondersteunt medewerkers bij het plannen en realiseren van hun (loopbaan)doelen.

 

‘…Kom op! We gaan ervoor!…’

Als je in staat bent om anderen in beweging te krijgen, als je het leuk vindt om anderen zover te krijgen dat zij hun best ergens voor doen, als je doorgaans goed zicht hebt op wat anderen beweegt en daarbij aan kunt sluiten, als je de drijvende kracht kunt zijn achter de inzet van anderen, als het je wel toe te vertrouwen is om ervoor te zorgen dat de zaak in beweging komt, dat anderen er zin in krijgen en erbij betrokken raken, dan beschik je over de competentie motiveren.

Deze vaardigheid speelt een cruciale rol bij het motiveren van medewerkers en het bevorderen van motivatie op de werkvloer. Door effectief in te spelen op de drijfveren van anderen, kun je als leider of collega een positieve werkomgeving creëren waarin mensen betrokken en gemotiveerd blijven.

 

Ontwikkel- en leervragen

 

  • Wat moet ik doen om anderen te motiveren en tot actie te stimuleren?
  • Hoe kan ik anderen meer betrokken laten zijn?
  • Wanneer krijg ik anderen meer enthousiast en betrokken?
  • Hoe kan ik een sterke teamgeest en samenwerking bevorderen/initieren?
  • Hoe stimuleer ik een inclusieve cultuur waarin diversiteit wordt gewaardeerd en benut?
  • Hoe haal ik de meeste energie uit mezelf en uit anderen om me heen?

 

Ontwikkeltips voor motivatie op de werkvloer

 

Tijdens het werk

  • Loop regelmatig bij je mensen langs en praat niet alleen over het werk, maar ook over wat hen bezighoudt. Ga na wat je medewerkers motiveert en wat hun individuele drijfveren zijn.
  • Niet iedereen raakt gemotiveerd van dezelfde dingen. Als voor de een ‘het steeds beter beheersen van …’ de stimulans is, kan dat voor een ander ‘plezierige omgang met collega’s’ zijn.
  • Spreek je waardering uit over wat goed gaat. Dit werkt eerder motiverend dan commentaar over wat nog niet goed gaat.
  • Uit steeds waardering over de prestaties, inzet en betrokkenheid van medewerkers, ook al ervaar je deze inmiddels misschien als vanzelfsprekendheden.
  • Stel uitdagende en realistische, haalbare doelen.
  • Vraag aan collega’s hoe zij anderen motiveren.
  • Geef zelf het goede voorbeeld door je motivatie over een bepaalde klus met enthousiasme uit te dragen en anderen uit te nodigen hieraan bij te dragen.

 

Buiten het werk

  • Coördineer en begeleid in je vrije tijd activiteiten waarbij je de hulp van anderen nodig hebt. Bedenk steeds hoe je elk van hen kunt motiveren en betrokken kunt houden.
  • Bespreek met een intervisiegroep vraagstukken op het gebied van motivatie en wissel ervaringen met elkaar uit.

 

Coachingstips leidinggevende

 

  • Stimuleer de medewerker zijn mensen deelgenoot te maken van de visie en missie en de relatie met hun functie. Medewerkers laten beseffen wat hun toegevoegde waarde is in het groter geheel van de organisatie, is een goede motivator. Laat hem zijn medewerkers derhalve ook betrekken bij strategische plannen.
  • Bespreek met de medewerker het belang van het hanteren van de juiste leiderschapsstijl. Medewerkers motiveren kan effectiever zijn als zij zich gehoord voelen en hun prestaties worden gewaardeerd.
  • Adviseer de medewerker regelmatig met zijn mensen te praten over motivatie: waar krijgen ze energie van, wat kost energie, wat willen ze bereiken in hun werk?
  • Bespreek met de medewerker het belang van feedback geven, zowel positief als negatief en wat dit kan betekenen voor de motivatie.
  • Stel duidelijke doelen om richting te hebben en vooruitgang meetbaar te maken.

 

Mate van ontwikkelbaarheid

Motiveren is goed te ontwikkelen, mits de bereidheid om mensgericht leiding te geven aanwezig is. Vooral aandacht geven aan anderen is bij motiveren essentieel.

 

Relatie met de werkgerelateerde persoonlijkheidsvragenlijst

Als we kijken naar de competentie motivatie, zien we dat er verschillende persoonlijkheidskenmerken hiermee correleren. Als iemand hoog scoort op energie, betekent dat deze persoon veel moeite zal steken in het proces om anderen te motiveren. Hoog scoren bij volharding en positivisme correleren hier ook. Op het moment dat je blijft volhouden op een positieve manier is een werknemer sneller geneigd om beter gemotiveerd te gaan werken. Extreem hoog op volharding kan averechts werken, omdat het niet de bedoeling is dat je werk voor anderen doet of te veel bemoeit met anderen, dit kan bij motiveren eventueel averechts werken.

 

Relatie met andere competenties

Motiveren heeft een relatie met de competenties luisteren, overtuigingskracht en flexibel gedrag. Ook bij de competentie ontwikkelen van medewerkers is deze competentie relevant. Daarnaast hebben het aansturen van groepen en individuen, inzet en resultaatgerichtheid een relatie met de competentie motiveren.