Blog

 

Zitten is het nieuwe roken

 

Een leven lang te veel zitten is net zo risicovol als een leven lang roken.

We weten het allemaal: bewegen is gezond 

Artsen, campagnes van de overheid en ook neurowetenschappers zoals Erik Scherder waarschuwen ons voor de gevaren van weinig beweging: overgewicht, botontkalking, hart- en vaatziekten, verminderde hersenactiviteiten zijn slechts het begin van een reeks kwalen die gelinkt worden aan te weinig lichaamsbeweging.

 

Lichamelijk passief gedrag draagt bij aan gezondheidsrisico

Maar uit onderzoek blijkt dat niet alleen het uitblijven van beweging slecht is voor je gezondheid, lichamelijk passief gedrag draagt ook nog eens bij aan gezondheidsrisico. Bij lichamelijk passief gedrag kun je denken aan zitten of liggen, ook wel sedentair gedrag genoemd.

 

Te veel zitten is risicovol

De afgelopen jaren vonden diverse studies dat mensen die overmatig zitten een verhoogd overlijdensrisico hebben, ongeacht fysieke activiteiten. Dus zelfs als jij twee keer per week gaat sporten, maar een kantoorbaan hebt waarbij je veel zit, heb je kans op verhoogde gezondheidsklachten. Je kunt daarbij denken aan depressieve klachten, hart- en vaatziekten, diabetes. Een aantal onderzoekers vonden zelf dat een leven lang te veel zitten net zo risicovol is als een leven lang roken!

 

In Nederland zijn we kampioen zitten: gemiddeld bijna 9 uur per dag

Denk maar eens aan je eigen dagelijkse routine: je gaat zittend naar je werk in de auto of de trein, vervolgens zit je de hele dag achter je bureau en als je thuis bent ga je ontspannend op de bank met een film of serie.

 

Het advies lijkt makkelijk: minder zitten!

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zitgedrag is voor veel mensen een gewoonte en daarom moeilijk te doorbreken. Ook heeft ons lichaam een ingebouwde energiebesparingsstand. Het liefste willen we zitten en als dat niet kan, leunen.

 

Daarom een aantal tips om je zitgedrag te verminderen:

  • Een verstelbaar bureau waaraan je staand kunt werken is een fijn hulpmiddel tegen te lang zitten, maar niet iedereen, zeker de thuiswerker, heeft toegang tot een luxe bureau. De oplossing is makkelijk: vaak is je keukenblad een fijne sta hoogte, dus ga bij je volgende vergadering in de keuken staan. Een fijne bijkomstigheid is het koffiezetapparaat binnen handbereik!
  • Ga na elk half uurtje werk 2 minuten staan. Zet hiervoor een wekker op je telefoon of noteer alvast in je agenda welke afspraken je staand kunt doen. Zo help je jezelf herinneren!
  • Loop eens naar de koffieautomaat twee verdiepingen hoger. Je hebt dan een wandelingetje en wie weet ontmoet je eens andere collega’s.
  • Vraag je collega’s (of hond, kind of partner voor de thuiswerkers) mee voor een lunchwandeling.
  • Eet je lunch staand aan een statafel of aan het keukenblad.
  • Blijf eens (expres) staan in de trein of parkeer je auto achterop de parkeerplaats.
  • Tenslotte: doe het samen! Informeer je collega’s over de risico’s van zitgedrag en spreek af dat jullie elkaar herinneren aan de korte beweegmomentjes gedurende de dag.

 

Dus nu je weet hoe het zit: sta op en loop!

 

Anke