Blog

 

Vakantie voorbij?

 

Zo houd jij dat fijne vakantiegevoel langer vast.

Het is een bijzonder iets: de vakantie! We leven er vaak enthousiast naartoe en kijken uit naar de ontspanning of het avontuur waar we zo naar verlangen. De laatste periode vóór de vakantie is vaak extra stressvol, omdat we diverse zaken zo goed mogelijk willen afronden.

 

We leven in het werk vaak geleid door het ‘on time’ principe, we gaan dan van de ene deadline/afspraak naar de ander, de klok regeert. Soms zijn we zelfs zo druk geweest dat we de eerste vakantiedagen (bijna) ziek zijn en het pas na een wat langere periode van rust lukt om echt los te laten, te genieten en te ontspannen.

 

We maken dan de overstap naar het ‘in time’ principe, waarbij de klok niet centraal staat en je je laat leiden door wat de dag je brengt en je je dan opeens realiseert dat het bijvoorbeeld al 19:00 uur is. Conform de spreuk: ‘Time flies when your having fun…’

 

Zodra we na de vakantie terugkomen ligt er weer een stapel werk te wachten, waardoor het moeilijk is om het vakantiegevoel vast te houden. Vaak schieten we al heel snel weer terug in de hard-werken-modus van het ‘on time’ principe en lukt het niet echt om het vakantiegevoel vast te houden, ook al nemen we ons tijdens onze vakantie voor, dat we het vanaf nu echt anders gaan doen.

 

Hoe kun je het vakantiegevoel langer vasthouden? Hieronder een paar tips.

  • Begin in je eerste week op een woensdag of donderdag, zodat je maar een paar dagen hoeft te werken en dan weer een weekend vrij bent. Dit geeft je de tijd om er rustig in te komen en de ontspanning wat langer vast te houden.
  • Werk je eerste werkdag thuis als dat kan, zodat je je kunt focussen op de mail en/of andere documenten en je zelf kunt kiezen wie en wanneer je wilt bellen om bijgepraat te worden over de stand van zaken.
  • Zet in je mail-afwezigheidsbericht dat je een dag later terugkomt, zodat je op je eerste werkdag nog niet gestoord wordt door telefoontjes maar eerst overzicht kunt creëren.
  • Blok de eerste vier uur na je vakantie voor afspraken zodat je eerst zelf je mailbox, e.d. kunt bekijken.
  • Bepaal wat prioriteit heeft en begin rustig aan de belangrijkste activiteit, zonder meteen tijdens je eerste werkdagen alles af te willen handelen.
  • Houd regelmatig pauzes en beweeg! (het liefst buiten)
  • Plan leuke dingen om naar uit te kijken.
  • Kies er regelmatig voor om even offline te gaan, om meer rust te ervaren.

 

Wat zou nog beter werken?
Richt het werk zo in, dat er geen chronische stress opbouwt of andersom, dat je in het werk ook avontuurlijke dingen kunt doen, zodat je meer uitgedaagd wordt.

 

Tijdelijke stress hoeft geen probleem te vormen, omdat die ons vaak ook aanzet tot goede prestaties. Maar als de stress er altijd lijkt te zijn, of je je continue opgejaagd voelt, dan is het verstandig daar iets aan te doen. Minder hard buffelen en ons werk zo organiseren dat we het op een redelijk ontspannen manier kunnen doen, zorgt ervoor dat er nog wat ruimte over is als er onverwachts extra zaken opgepakt moeten worden.

 

Het is de kunst om zo te werken, dat er ruimte is om nog een tandje bij te kunnen zetten als dat nodig is en dat het probleemloos vol te houden is als er geen vakantiemogelijkheden zijn.

 

Mirjam

 

Heb jij last van stressklachten en lukt het je zelf niet meer om deze te verminderen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze coaches.