Nieuws

 

Tijd voor actie tegen werkstress!

 

Week van de werkstress

‘Blijf in balans’

Last van stress? Je bent niet alleen! Jaarlijks loopt ruim een miljoen mensen risico op het ontwikkelen van een burn-out. Het risico hierop loopt al jaren in een stijgende lijn. Drie miljoen Nederlanders heeft dan ook aangegeven behoefte te hebben aan maatregelen tegen werkstress.

 

Tijd voor actie dus!

Van 16 t/m 20 november 2020 is het de landelijke week van de werkstress. Het thema is dit jaar ‘Blijf in balans’! Te meer omdat in deze onzekere tijd iedereen wel op de een of andere manier uit balans raakt. Zo loopt de werk-privé balans door het thuis- of overwerken door elkaar. De balans tussen aan- en uitstaan is verstoord en de balans tussen wat jou energie geeft en kost is veranderd doordat je bepaalde activiteiten niet kunt ondernemen. Het zorgt bij veel mensen bewust of onbewust voor stress en daarom is het dit jaar extra belangrijk om hier campagne tegen te voeren!

 

 

Hoe kan ik zelf aan de slag?  

  • Geef een week lang jouw stressniveau dagelijks een cijfer. Ga voor jezelf na wat bijdraagt aan dat stresscijfer? Wat zijn voor jou energiebronnen en wat zijn stressbronnen? Koppel hier voornemens aan en kijk of het stresscijfer veranderd in de loop van de tijd.
  • Heb je kinderen? Bekijk de tips ‘Thuiswerken met je gezin’ van TNO.
  • Bespreek eens met een collega of leidinggevende waar je tegen aanloopt als het gaat om stress of een verstoorde balans. Wat kun je zelf doen en waar heb je ondersteuning bij nodig?
  • Speel de Koerskaart-van-werkstress-naar-werkplezier. De koerskaart is beschikbaar gesteld door OVAL en zorgt voor inzicht in de energie- en stressbronnen van jou en je collega(‘s).
  • Begin en eindig elke dag bewust met iets waarvan jij ontspant. Bijvoorbeeld een goed ontbijt, een kop thee, een wandeling, de krant lezen, een meditatieoefening etc.
  • Als je vooral thuiswerkt, neem je dan voor om elke dag minimaal 1 keer even telefonisch of via beeldbellen contact te hebben met een collega.
  • Neem jezelf voor om deze week voldoende korte pauzes te nemen en niet door te werken tijdens de lunch maar ga bijvoorbeeld even lekker naar buiten.

 

Kom je er zelf niet uit?

Is jouw stresslevel te hoog opgelopen, of dreigt dat te gaan gebeuren en ben je benieuwd wat een coach voor jou hierin kan betekenen? Je bent van harte welkom voor een intake met een van de coaches van Freudenberg.