Blog

 

De juiste gemoedstoestand oproepen met de NLP-techniek ‘Ankeren’

 

Zo kun jij zelf kiezen hoe je je voelt.

Gisteren reed ik naar een afspraak en hoorde het nummer “Disco Inferno” van The Trammps op de radio, wat me direct terug bracht naar mooie jeugdherinneringen. Niet alleen in gedachten, maar ook in mijn lijf voelde ik de energie die bij de leuke herinnering hoorde. Alsof ik terug ging in de tijd en weer mijn jongere zelf was van toen.

 

Het deed me beseffen hoe snel zo’n connectie gemaakt is en dat het ook zo krachtig kan zijn. In een fractie van een seconde herken ik de intro van het nummer en popt mijn herinnering op. Doordat ik het hele nummer kan blijven luisteren en meezingen, ik zit toch in de auto, wordt de herbeleving steeds sterker.

 

Zo werken onze hersenen dus en ik denk dat iedereen een dergelijk voorbeeld wel herkend: dat er automatisch een herinnering op komt door een liedje, een geur, een kleur of een aanraking.

 

Alles wat we met onze zintuigen kunnen waarnemen kan een positieve of negatieve herinnering oproepen. Meestal worden die koppelingen tussen een zintuigelijke waarneming en de herinneringen en gevoelens die daardoor opgeroepen worden onbewust gecreëerd. Daar wordt in de marketing regelmatig gebruik van gemaakt, door met een melodie of beeld een bepaald gevoel bij de klant op te roepen. Deze conditionering wordt ook wel een Pavlov-reactie genoemd: een automatische reactie op een prikkel van buiten af.

 

Het mooie van dit principe is dat we het zelf ook bewust als middel kunnen inzetten om onze eigen gevoelens te beïnvloeden als we daar behoefte aan hebben.

 

Als we zelf bijvoorbeeld een drukpunt op onze hand kunnen koppelen aan een bepaald gevoel uit het verleden, dat we graag op ieder willekeurig moment willen kunnen oproepen, dan hebben we een heel krachtig instrument in huis. Je kunt dan voortaan, als je emoties voelt die je op dat moment niet helpen, met behulp van dat drukpunt een ander gevoel oproepen, waardoor je je bijvoorbeeld weer sterker, rustiger of blijer voelt.

 

De stappen van de NLP-techniek ‘Ankeren’:

  • Ga in gedachten terug naar een fijne herinnering.
  • Probeer alle aspecten van die ervaring opnieuw te beleven (denk aan geuren, smaken, uitzichten, geluiden en gevoelens).
  • Als je er echt helemaal in zit, koppel je de fijne herinnering door druk op een bepaald lichaamsdeel uit te oefenen.
  • Hoe vaker je deze koppeling gebruikt des te sterker hij wordt.

 

Zo worden dat drukpunt en deze stemming neurologisch met elkaar verbonden en kun je dit anker, het drukpunt, op een later moment gebruiken om opnieuw terug te gaan naar die specifieke herinnering. Op die manier kun je ervaren dat je een keuze hebt m.b.t. hoe je je graag wilt voelen. Als je een drukpunt op je hand kiest, dat je onopvallend kunt gebruiken, dan hoeft niemand te merken dat jij je anker inzet om een andere stemming op te roepen. 

 

Dit wil niet zeggen dat het de bedoeling is om nooit meer iets te voelen wat niet prettig is, maar je kunt er wel je eigen moment voor kiezen en hoef je je niet overspoeld te voelen door emoties als dat op enig moment niet praktisch of behulpzaam is.

 

Mirjam

 

Wil je meer van dit soort interessante dingen leren (in een training of tijdens een coachtraject)? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze coaches.