Competentie: Netwerkvaardigheid

Iemand die de competentie netwerkvaardigheid bezit, ontwikkeld en bestendigd relaties, allianties en coalities binnen en buiten de eigen organisatie en deze benutten voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.

 

Wil je wekelijks een competentie ontwikkelen? Meld je aan voor de wekelijkse competentie mail!

 

Meld je aan

Gedragsbeschrijvingen van netwerkvaardigheid

 

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie belangrijke personen en organisaties.
  • Weet de juiste mensen te vinden om steun en medewerking te verkrijgen.
  • Vormt allianties en coalities om doelen te bereiken.

 

‘…Ik ken daar nog wel iemand…’

Als je gemakkelijk op anderen afstapt, als je het leuk vindt om met anderen aan de praat te raken en daar vaak een plezierig en functioneel contact aan overhoudt, als je op die manier snel zicht krijgt op wat er speelt en wat er in de wandelgangen leeft, als je het leuk vindt om partijen met elkaar in contact te brengen en er goed in bent om die relaties uit te bouwen, als je contacten kunt benutten om zaken in de week te leggen of dingen gedaan te krijgen, dan beschik je over de competentie netwerkvaardigheid.

Deze vaardigheid is essentieel voor effectief netwerken en helpt bij het contact leggen en onderhouden van relaties die nuttig kunnen zijn voor professionele en persoonlijke groei.

 

Ontwikkel- en leervragen

  • Hoe kan ik contact leggen met de juiste personen en organisaties?
  • Wat moet ik doen om een sterk netwerk op te bouwen?
  • Wanneer kan ik mijn netwerk gebruiken om bepaalde doelen te bereiken?

 

Ontwikkeltips voor effectief netwerken

Tijdens het werk

  • Vraag aan je leidinggevende of aan ervaren collega’s om je bij gelegenheid te introduceren in hun eigen netwerk.
  • Onderhoud bepaalde contacten door regelmatig iets van je te laten horen: attendeer hen op actuele ontwikkelingen, verzorg voortgangsrapportages.
  • Meld je aan als contactpersoon bij bepaalde gebeurtenissen, zoals open dagen, congressen, e.d. Zo ontmoet je sneller interessante mensen die je netwerk kunnen vergroten.
  • Breng je bestaande relaties in kaart: wie je kent, waar ze in de organisatie zitten, wie zou je moeten leren kennen om je netwerk uit te breiden?
  • Gooi ook eens informeel een balletje op en onderzoek daarmee coalities en allianties in je netwerk.
  • Zoek een mentor die ervaren is in het opbouwen van een waardevol netwerk binnen of buiten de organisatie.

 

Buiten het werk

  • Oefen jezelf in het opbouwen van nieuwe sociale contacten. Benader daarbij ook mensen met een andere achtergrond qua werk, interesses etc.
  • Zoek een coach die ervaren is in effectief netwerken.
  • Ook via verenigingen en vrijwilligerswerk in je vrije tijd kun je interessante mensen tegenkomen die je netwerk kunnen vergroten.

Coachingstips leidinggevende

 

  • Bespreek met de medewerker hoe hij een netwerk kan opbouwen en onderhouden. Opbouwen door bijvoorbeeld congressen of andere bijeenkomsten op zijn vakgebied bij te wonen. Onderhouden door aandacht schenken (bezoeken, bellen, e-mail, op de hoogte stellen van bepaalde ontwikkelingen, etc).
  • Bespreek het bestaande netwerk van de medewerker en ga samen met hem na aan welke personen hij meer aandacht zou kunnen schenken.
  • Onderzoek met de medewerker of het een kwestie is van geen initiatief kunnen nemen of willen nemen. Indien het om kunnen gaat, kan de medewerker geholpen worden door doelstellingen te formuleren die netwerkvaardigheden uitdagen.
  • Betrek de medewerker in je eigen netwerk; introduceer hem en help hem op deze manier om zijn eigen netwerk op te bouwen of uit te breiden.
  • Stimuleer de medewerker om deel te nemen aan commissies, beroepsverenigingen, e.d. Bedenk samen met hem hoe hij een actieve rol kan spelen en hoe hij zijn netwerk kan uitbreiden.

 

Mate van ontwikkelbaarheid

Netwerkvaardigheid heeft voor een belangrijk deel te maken met een naar buiten gerichte houding en is goed te ontwikkelen. Maar daarnaast geldt dat goede sociale en communicatieve vaardigheden en een grote deskundigheid (waardoor je voor de ander interessant bent) het succesvol opbouwen van een netwerk ook zeker ten goede komen.

Relatie met andere competenties

Netwerkvaardigheid heeft een relatie met de competentie klantgerichtheid. Er is sprake van een wederkerige relatie. Het voordeel dat de ander uit de relatie haalt is net zo belangrijk als het eigen voordeel. Om de competentie netwerkvaardigheid te ontwikkelen is het van belang dat de competentie initiatief ook voldoende ontwikkeld is.