Vorig jaar werd ons team met enthousiasme versterkt door Pip van Gastel. Inmiddels is zij met een studie gestart op het gebied van sport. In het kader van haar opleiding heeft zij een mooi artikel geschreven, die wij graag met jullie delen. Het gaat over het fysieke en psychologische effect van sporten, en met de mooie vrije dagen in aantocht zou ik zeggen: trek die sportkleren maar uit de kast!

Sporten: de natuurlijke feel good drug!

Het is algemeen bekend dat sporten een positieve invloed heeft op je fysieke gezondheid. Sporten vermindert de kans op een groot aantal ziekten zoals, Obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes en COPD. Maar heeft sporten ook invloed op je mentale gezondheid? Sporten heeft een positief effect op de aanmaak van de stoffen endorfine, dopamine en serotonine die ervoor zorgen dat het brein goed functioneert.

Dat sporten een positief effect heeft op je fysieke gezondheid is al een hele tijd bekend. De meest bekende effecten van sporten zijn vooral het opbouwen van de spieren, het versterken van de gewrichten en je conditie verbeteren. Natuurlijk zijn er ook nog andere positieve effecten van sporten op onze fysieke gezondheid. Zo zorgt sporten voor een verminderde kans op ziektes zoals, Obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes en COPD. Anders dan de verschillende aandoeningen bevorderd sporten ook je spijsvertering. Tijdens inspanning gaat je lichaam harder werken en gaat je hartslag en energie verbruik omhoog. Hierdoor heeft het lichaam meer voedingsstoffen en energie nodig. Dit resulteert in het harder werken van de darmen. (Positieve effecten van sporten, P.M. Mulder, 9 maart 2018) Verder heeft sporten effect op je slaappatroon. Door overdag te sporten komt het lichaam ‘s nachts beter tot rust. En hoe dieper je slaapt, hoe beter je lichaam zich kan herstellen. Wanneer je je ’s nachts in een diepere slaap bevindt, kun je ook makkelijker met minder slaap toe (S. Klein, 6 december 2017).

Maar wat zijn dan de effecten van sporten op je mentale gezondheid?
Tijdens het sporten komen de stoffen Endorfine, Dopamine en Serotonine vrij in het lichaam. Deze stoffen zorgen ervoor dat zenuwcellen in de hersenen met elkaar communiceren. Endorfine zorgt voor een euforisch gevoel en vermindert pijn. Dopamine geeft een gevoel van beloning en maakt je vrolijk. Serotonine, ook wel het “gelukshormoon”, geeft je een gevoel van geluk en reguleert ook je slaap (H. Baeten, 9 juni 2017).

Uit onderzoek is gebleken dat personen die bewegen over het algemeen een betere mentale gezondheid ervaren. Sporten heeft bijvoorbeeld ook effect op het voorkomen of verminderen van stemmingsstoornissen zoals depressie. Door te sporten wordt de kans op een terugval van depressieve klachten verkleind. Bijvoorbeeld een tot drie uur per week sporten, 50% minder kans om over een periode van drie jaar een psychische stoornis te ontwikkelen dan mensen die geen actieve sport beoefenen. Naast een kleinere kans op het ontwikkelen van een psychische stoornis draagt sporten ook bij aan een sneller herstel. Mensen met een recente psychische stoornis zijn na drie jaar anderhalf keer vaker hersteld van hun ziekte dan mensen met een psychische stoornis die niet sporten (J. Heinrich, M.P. Jans & V.H. Hildebrandt, 2005).

Ook is er geconcludeerd dat bewegingsstimulering bij gezonde personen stressgevoelens kan reduceren en kan zorgen voor stemmingsverbetering. Tijdens het sporten is er even afleiding van de dagelijkse stressfactoren. Dit kan ervoor zorgen dat je jezelf niet meesleept in je negatieve gedachten. En zo voorkomt dat de stress zich ophoopt wat kan leiden tot ergere psychische symptomen (H. Baeten, 2016).

Sporten heeft dus invloed op je mentale gezondheid. Het zorgt ervoor dat er een aantal hormonen in je hersenen vrijkomen waardoor je een gelukkig- en euforisch gevoel krijgt en zorgt ervoor dat je pijn wordt verminderd. Ook is gebleken dat personen die bewegen een betere mentale gezondheid hebben dat leidt tot het voorkomen of verminderen van stemmingsstoornissen en psychische symptomen.

Auteur: Pip van Gastel

Bronnenlijst:
– (J. Heinrich, M.P. Jans & V.H. Hildebrandt, 2005)
https://link.springer.com/article/10.1007/BF03074285
– (Loop je hoofd leeg, H. Baeten, 2016)
https://link.springer.com/article/10.1007/s12459-016-0030-1
– (Positieve effecten van sporten, P.M. Mulder, 9 maart 2018)
https: //www.dokter.nl/nieuws/sport/680-positieve-effecten-van-sporten
– (Sleep and exercise: vigorous exercisers report the best sleep, Poll says, S. Klein, 6 december 2017) https://www.huffpost.com/entry/sleep-exercise-sleep-in-america_n_2784457

Facebook
Facebook
LINKEDIN