Vorige week gaf ik een communicatietraining aan 8 IT professionals. We begonnen de tweede dag met een energizer. Dat is een oefening waardoor de energie in de groep komt. Een dergelijke oefening kan soms ook een aanzetje zijn voor een later te behandelen inhoudelijk onderwerp, maar deze oefening was puur voor de energie. De oefening is als volgt: de deelnemers worden ingedeeld in drie categorieën (dit kunnen bijvoorbeeld fruitsoorten, automerken, dieren, kleuren.. zijn). Er staan zeven stoelen in een kring voor acht deelnemers, één van de deelnemers staat in het midden van de kring. Als deze deelnemer een categorie noemt, wisselen de deelnemers van die categorie van stoel en probeert de deelnemer in het midden van de kring, een van de vrijgekomen stoelen te bemachtigen en zo door. Inhoudelijk gaat het helemaal nergens over, maar het ging hélemaal los. Een omgevallen stoel zette een kettingreactie in gang met als resultaat stukjes glas in een plas water op de grond. Het spel ging onverstoorbaar verder. Het effect: de energie en de fun zat in de groep. En de oefening bood toch een mooi bruggetje naar de transactionele analyse (theorie van Eric Berne), waar we die middag mee zouden gaan werken. Deze theorie maakt onderscheid tussen verschillende egotoestanden: de ouder, het kind en de volwassene, met elk hun eigen karakteristieken. De toestand van het ‘het vrije kind’, waarin iemand zich ongecensureerd gedraagt zonder beperkingen van regels, was goed zichtbaar in deze oefening. Fijn die energizers!

 

Facebook
Google+
https://freudenberg.nl/2017/09/11/de-ongeplande-effecten-van-een-energizer">
Twitter